Trailking Multi-Axle trailer – Zwaar transport

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Trailking Multi-Axle trailer
Uitgebracht tussen:
Nog steeds in productie

Bouwperiode gedurende 2004-2008. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In delen opgebouwd. Laatste deel, booster in 2008 afgerond. In 2014 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

 

Foto Ron Plasmeijer

Tijdens mijn zoektocht naar foto’s t.b.v. de bouw van de GMC liep ik tegen een foto aan van een dieplader combinatie met 13 assen. Ik vond dat een fantastisch imposante verschijning. Het leek mij wel wat om zoiets dergelijks in Lego te bouwen. Na wat onderzoek kwam ik bij Trailking aan de nodige informatie zoals een tekening en een digitale brochure. Van de 13 assen zitten er 9 onder de jeepdolly, dieplader en booster. Iets waar ik nog geen wielen voor had. Via Marktplaats kon ik in één koop dit gat in mijn voorraad riant vullen. De bouw kon beginnen.
De dieplader is dus geïnspireerd op een Trailking multi-axle dieplader. Een combinatie van jeepdolly, bed en booster. Het is een typisch Amerikaanse dieplader met starre assen. Iets wat niet zou misstaan achter de GMC, was de planning.

De GMC heb ik daarop destijds uitgerust met een extra as, zodat de totale combinatie de eerder genoemde 13 assen zou tellen. Ook iets wat niet vreemd is in de States. De jeepdolly heb ik gebouwd en ik moest toen tot de ontdekking komen dat ik met de maatvoering scheef ben gegaan. Ik heb de maat aangehouden van de Lego wielen, terwijl deze een slagje kleiner zijn dan eigenlijk benodigd. Toen ik eenmaal van de juiste maten ben uitgegaan, was de jeepdolly redelijk vlot een feit. Ik heb daarna nog iets aan de kleurstelling gedaan. Ik heb wat rode accenten aangebracht omdat het anders zo’n zwart geheel werd.

De grote zwanenhals heb ik opgebouwd uit plates, die platte “plaatjes” omdat dit een erg stevig en stijf geheel vormt. Ik was al erg snel door toch een redelijke bestelling van rode 2×16 plates heen en toen was amper één helft van de arm van de zwanenhals klaar. Weer een bestelling later konden beide delen afgerond worden. Door middel van pneumatische cylinders wilde ik het bed aan de zwanenhals koppelen en laten optillen. In aanvang drukte de cylinders bij het koppelen de zwanenhals uit elkaar. Door een technische oplossing en zònder lijm kon ik dit probleem verhelpen (ik hoop alleen dat ik het ooit nog uit elkaar kan krijgen). Een aantal techic balken en pins zorgen dat het geheel in elkaar blijft zitten. Dit houdt de zwanenhals in ieder geval heel. Daarna liep ik wel weer tegen het feit aan dat de druk in de cylinders niet hoog genoeg kon worden om het bed vast te houden en, laat staan, te liften. Neemt niet weg dat het geheel er erg fraai uitziet. Na het bed heb ik mij op de bouw van de booster gestort. Hier moest ik nog even kiezen welk type ik zou nemen en zocht ik nog wat foto’s van details aan de achterzijde. Gelukkig kwam ik tijdens een vakantie in Noorwegen een dieplader van Trailking tegen en kon ik daar vrij eenvoudig allerlei details bekijken en op de foto nemen. Na het afronden van dit project was de GMC al lang uit elkaar gehaald. Afwisselend kwam de Trailking achter de rode Cruiseliner die ik een extra as gegeven had of de zwarte Ultraliner. Op de bijgaande foto’s een beeld van de dieplader combinatie. Met een Caterpillar Scraper als lading. Maar ik heb ook tijdens een modelbouwshow in Zaandam de Caterpillar DR7 LPG van Dennis Bosman op het bed  te leen gehad. Meer over dit model is te vinden op zijn site. Leuk detail is dat zijn Cat geheel RC bedient werd. Zo blijkt maar weer goed waar zo’n dieplader eigenlijk voor bedoeld is.

EAST “The Beast” flatbed trailer

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Uitgebracht tussen:
Nog steeds in productie:
Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2012 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

Vanaf het begin van mijn GMC General project ben ik op zoek gegaan naar een passende lading. Achter een Amerikaanse reus hoort gewoon iets typisch Amerikaans. Na een tijdje besloot ik een 48′ lange flatbed trailer te gaan bouwen. Op schaal is dat 1 mtr 15. Het neemt wat tijd in beslag om alle stenen te krijgen. Om een indruk te geven heb ik hier een foto geplaatst. Ik ben er nog niet zeker van of ik die lading pijpen ook ga maken.

Een leuk detail is dat het model, door de onderliggende constructie, een behoorlijke lading kan hebben. Zo heb ik al eens een model van een andere bouwer als lading gehad (wel lastig bij viaducten), maar ook een in steen uitgehouwen beeld van een Legosteen (nu een echte dus).

Op de site van de fabrikant van deze flatbed viel op te maken waar het bij deze trailer om gaat. Zoals zij melden: “The Beast” alluminium flatbed levert maximaal zo’n 1,500 lbs. meer draagkracht dan een vergelijkbare composiet flatbed. In tegenstelling tot sommige lichtgewicht alluminium flat’s, heeft het “the Beast” flatbed de inwendige kracht om deze ladingen steeds weer en weer af te leveren. “The Beast” kan ladingen tot maximaal 50,000#, geconcentreerd in 4 feet, aan. Is tevens leverbaar met speciaal voor geconcentreerde ladingen, zoals rollen staal, ontworpen opties. Elke pre-stressed en pre-cambered hoofddrager is gevormd uit twee T draag secties gemaakt van 6061-T6 alluminium. ” Het model heb ik o.a. achter de Mack Cruiseliner geplaatst, maar ook achter mijn andere modellen ziet het er prima uit.

MACK Cruiseliner

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Uitgebracht tussen:
1974-?: MACK Cruiseliner

Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2013 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

 

Na het gepruts met de “neus” van de GMC was ik er al snel uit dat mijn volgende project een frontstuurtje moest zijn. Daar Mack een van de bekendere Amerikaanse merken is, leek het mij niet meer dan logisch een model uit hun range te kiezen. Na wat rondzwervingen op het internet kwam ik een Cruiseliner tegen en ik was eruit; dat moest ‘m worden. Leuk detail is dat in de film “Convoy” over de vermaarde “Rubber Duck”, een belangrijke bijrol door een Cruiseliner werd gespeeld. De Mack van “Pig Pen” aka “Lovemachine” was ook een Cruiseliner. Gelukkig werd de MACK voor bepaalde “sloopscenes” vervangen door Kenworths.

Ik had dus een plaatje gevonden maar, zoals wel vaker, alleen van schuin voor. Gelukkig bracht het internet weer uitkomst zodat ik binnen niet al te lange tijd een Mack van alle kanten had. Het enige verborgene was nog het motorblok. Voor de GMC had ik het schaalmodel, maar hier had ik niets. Aan de andere kant is dat ook weer niet zo’n heel groot drama omdat het meestal de eenheidsworst van Cummins, Detroit Diesel of Caterpillar betreft. Ik ben begonnen met het meest eenvoudige, de bumper. Zodra deze gelukt was, gelijk met de chroomtape aan de gang. Ik ben daarna begonnen aan de cabine ophanging. Na het drama rond het scharnieren van de neus van de GMC leek het mij verstandig dit als eerste voor elkaar te hebben voordat ik mij op al te veel verbouwingen moest storten. Na wat pogingen had ik een bevredigend resultaat. Het echte werk kon beginnen. De cabine werd verder afgemaakt. De omtrekken waren door de foto’s van het net goed te doen.

Voor de detaillering van binnen heb ik me laten inspireren door een Kenworth, je moet toch wat. Ik ben al op onderzoek geweest op de Mack- en Speciaaltransport dag in Utrecht, maar al wat er stond, geen Cruiseliner. Op internet ben ik lid geworden van een Mack-usergroup. Deze group had wel de nodige info zodat ik eindelijk de foto’s van de binnenkant had. Tevens kwamen er nog een aantal foto’s van de motor op de proppen. Terwijl ik op een lading schuine steentjes, voor de achterkant van de cabine, zat te wachten kon ik de aanpassingen doorvoeren aan de hand van de foto’s van het interieur.

In deze Mack ligt een V6 van Lego. Met werkende zuigers en een draaiende fan. De aandrijving gebeurt door de wielen. De beide achterassen drijven de motor aan. Dit was nog een heel gedoe om voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk toch ook gelukt. Het blok komt verder zoveel mogelijk overeen met die op de foto’s die ik gevonden heb. De besturing van het model wordt middels een tandwiel achter de voorbumper gedaan. Ik heb getracht werkende besturing in de cabine te krijgen, maar dat is echt een behoorlijke uitdaging geweest en door de beperkte ruimte afgeblazen. Vooralsnog neem ik genoegen met deze oplossing. Wellicht dat ik in een volgend frontstuurmodel dit wel goed krijg. Achter de Mack hangt een flatbed met een bescheiden lading.

In een later stadium, met het speciaal transport in gedachte, heb ik een extra as aan de Cruiseliner toegevoegd, die ik kon liften. In het fotootje linksboven is een dergelijke uitvoering te zien. Na veel gepriegel en gepiel had ik de as zover dat ik deze door middel van lucht kon optrekken. De MACK is naar veel shows mee geweest. In 2013 heb is het model na een fotosessie uit elkaar genomen.

GMC General

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Uitgebracht tussen:
1977-1988

Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2006 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

Ik heb mij een tijd bezig gehouden met 1:24 modelbouw. De GMC heb ik eens als zo’n bouwpakket gemaakt. Tijdens het opruimen van de zolder kwam ik een doosje met “oude” bouwseltjes tegen, waaronder de GMC. Het leek mij wijs deze als uitgangspunt te nemen voor een model in LEGO. Je hebt een leidraad aan de hand van het model, maar hoe zoiets om te zetten in een geslaagd Lego model is een geheel ander verhaal. Een eerste eigen project na jaren stilstand. Het zou al lastig genoeg worden. Een beetje hulp is dan welkom.

Ik ben begonnen met het chassis. Ik plaatste gelijk al de assen, de vooras met besturing, de achterassen alleen op hoogte. Vervolgens ben ik begonnen met het motorblok. Uit het 1:24 model heb ik het Detroit blok nagemaakt. En dit leek behoorlijk goed. Vervolgens moest dit worden geplaatst in het Lego model. Tja, dat ging niet! Na veel gepruts het blok maar opnieuw gebouwd zodat het wel past. De neus had ik al snel in elkaar gezet. Gaandeweg het project vond ik hem toch niet zo geslaagd. En ik heb hem dan ook meerdere malen opnieuw gebouwd. Het grootste struikelblok was het scharnierpunt, slapeloze nachten bijna. Uiteindelijk de oplossing gevonden in een dakje met scharnierpunt. Gevolg is wel dat door het redelijke gewicht van de neus deze soms uit het scharnierpunt floept. Ter ondersteuning maar een soort van begrenzing ingebouwd zodat het scharnierpunt niet het volledige gewicht draagt. De neus blijft zo ook mooi open staan.

Tijdens de opbouw van de cabine loop je weer tegen andere problemen aan. De besturing wilde ik via de cabine omhoog laten lopen, vervolgens door de slaapcabine heen (om de hoek dus weer) en zo door eventueel reservewiel laten aandrijven. Ik heb deze opstelling gebouwd maar het gekraak van tandwielen leek mij niet met teflon alleen op te lossen. Vervolgens gedacht aan een besturing achter op de auto. Leek mij weer niet praktisch als er eenmaal een trailer op lag. Ik was al redelijk gevorderd met de cabine, maar daar ik deze al dicht had gebouwd kon deze weer worden afgebroken omdat de besturing er toch doorheen moest lopen. Na weer wat gepruts uiteindelijk de besturing door middel van een haakse overbrenging door tandwielen (ik moet toch eens kijken of wormen daar geen betere oplossing voor zijn) en een as door de cabine en het dak, alwaar een “zwaailicht” als besturing fungeert. Met wat teflonspray werd het ergste geratel verholpen. Gaandeweg de opbouw van de slaapcabine kwam ik erachter dat ik nog wat “macaroni” miste. Achteraf had ik ook voor wit kunnen kiezen, daar ik voor een witte striping heb gekozen, maar goed voor volgende projecten dan maar weer.

Op het internet een plaatje gevonden van een GMC met een windgeleider op het dak. Nu prijkt deze ook op mijn model. Ik kwam uiteindelijk tot de witte striping doordat ik een manier zocht om de logo’s op de zijkanten van de neus te krijgen. Logo’s komen van het plaatje van de doos, enigszins ingevuld met een andere kleur. Om dit allemaal uit te snijden zag ik niet zo zitten. Op een groot wit vlak kwamen ze ook beter tot hun recht. Verdere detaillering bestaat uit de nodige extra verlichting en luchthoorns op het dak. Grote Amerikanen staan vooral bekend om het, soms te, overvloedige chroomwerk. Lego heeft wel wat onderdelen in het chroom maar met een rol alluminiumtape kom je een stuk verder. De bumper werd verchroomd, delen van de neus, spiegels enzovoort enzovoort.