MACK Cruiseliner

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Uitgebracht tussen:
1974-?: MACK Cruiseliner

Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2013 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

 

Na het gepruts met de “neus” van de GMC was ik er al snel uit dat mijn volgende project een frontstuurtje moest zijn. Daar Mack een van de bekendere Amerikaanse merken is, leek het mij niet meer dan logisch een model uit hun range te kiezen. Na wat rondzwervingen op het internet kwam ik een Cruiseliner tegen en ik was eruit; dat moest ‘m worden. Leuk detail is dat in de film “Convoy” over de vermaarde “Rubber Duck”, een belangrijke bijrol door een Cruiseliner werd gespeeld. De Mack van “Pig Pen” aka “Lovemachine” was ook een Cruiseliner. Gelukkig werd de MACK voor bepaalde “sloopscenes” vervangen door Kenworths.

Ik had dus een plaatje gevonden maar, zoals wel vaker, alleen van schuin voor. Gelukkig bracht het internet weer uitkomst zodat ik binnen niet al te lange tijd een Mack van alle kanten had. Het enige verborgene was nog het motorblok. Voor de GMC had ik het schaalmodel, maar hier had ik niets. Aan de andere kant is dat ook weer niet zo’n heel groot drama omdat het meestal de eenheidsworst van Cummins, Detroit Diesel of Caterpillar betreft. Ik ben begonnen met het meest eenvoudige, de bumper. Zodra deze gelukt was, gelijk met de chroomtape aan de gang. Ik ben daarna begonnen aan de cabine ophanging. Na het drama rond het scharnieren van de neus van de GMC leek het mij verstandig dit als eerste voor elkaar te hebben voordat ik mij op al te veel verbouwingen moest storten. Na wat pogingen had ik een bevredigend resultaat. Het echte werk kon beginnen. De cabine werd verder afgemaakt. De omtrekken waren door de foto’s van het net goed te doen.

Voor de detaillering van binnen heb ik me laten inspireren door een Kenworth, je moet toch wat. Ik ben al op onderzoek geweest op de Mack- en Speciaaltransport dag in Utrecht, maar al wat er stond, geen Cruiseliner. Op internet ben ik lid geworden van een Mack-usergroup. Deze group had wel de nodige info zodat ik eindelijk de foto’s van de binnenkant had. Tevens kwamen er nog een aantal foto’s van de motor op de proppen. Terwijl ik op een lading schuine steentjes, voor de achterkant van de cabine, zat te wachten kon ik de aanpassingen doorvoeren aan de hand van de foto’s van het interieur.

In deze Mack ligt een V6 van Lego. Met werkende zuigers en een draaiende fan. De aandrijving gebeurt door de wielen. De beide achterassen drijven de motor aan. Dit was nog een heel gedoe om voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk toch ook gelukt. Het blok komt verder zoveel mogelijk overeen met die op de foto’s die ik gevonden heb. De besturing van het model wordt middels een tandwiel achter de voorbumper gedaan. Ik heb getracht werkende besturing in de cabine te krijgen, maar dat is echt een behoorlijke uitdaging geweest en door de beperkte ruimte afgeblazen. Vooralsnog neem ik genoegen met deze oplossing. Wellicht dat ik in een volgend frontstuurmodel dit wel goed krijg. Achter de Mack hangt een flatbed met een bescheiden lading.

In een later stadium, met het speciaal transport in gedachte, heb ik een extra as aan de Cruiseliner toegevoegd, die ik kon liften. In het fotootje linksboven is een dergelijke uitvoering te zien. Na veel gepriegel en gepiel had ik de as zover dat ik deze door middel van lucht kon optrekken. De MACK is naar veel shows mee geweest. In 2013 heb is het model na een fotosessie uit elkaar genomen.

GMC General

Geplaatst Geplaatst in Projecten

Uitgebracht tussen:
1977-1988

Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2006 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

Ik heb mij een tijd bezig gehouden met 1:24 modelbouw. De GMC heb ik eens als zo’n bouwpakket gemaakt. Tijdens het opruimen van de zolder kwam ik een doosje met “oude” bouwseltjes tegen, waaronder de GMC. Het leek mij wijs deze als uitgangspunt te nemen voor een model in LEGO. Je hebt een leidraad aan de hand van het model, maar hoe zoiets om te zetten in een geslaagd Lego model is een geheel ander verhaal. Een eerste eigen project na jaren stilstand. Het zou al lastig genoeg worden. Een beetje hulp is dan welkom.

Ik ben begonnen met het chassis. Ik plaatste gelijk al de assen, de vooras met besturing, de achterassen alleen op hoogte. Vervolgens ben ik begonnen met het motorblok. Uit het 1:24 model heb ik het Detroit blok nagemaakt. En dit leek behoorlijk goed. Vervolgens moest dit worden geplaatst in het Lego model. Tja, dat ging niet! Na veel gepruts het blok maar opnieuw gebouwd zodat het wel past. De neus had ik al snel in elkaar gezet. Gaandeweg het project vond ik hem toch niet zo geslaagd. En ik heb hem dan ook meerdere malen opnieuw gebouwd. Het grootste struikelblok was het scharnierpunt, slapeloze nachten bijna. Uiteindelijk de oplossing gevonden in een dakje met scharnierpunt. Gevolg is wel dat door het redelijke gewicht van de neus deze soms uit het scharnierpunt floept. Ter ondersteuning maar een soort van begrenzing ingebouwd zodat het scharnierpunt niet het volledige gewicht draagt. De neus blijft zo ook mooi open staan.

Tijdens de opbouw van de cabine loop je weer tegen andere problemen aan. De besturing wilde ik via de cabine omhoog laten lopen, vervolgens door de slaapcabine heen (om de hoek dus weer) en zo door eventueel reservewiel laten aandrijven. Ik heb deze opstelling gebouwd maar het gekraak van tandwielen leek mij niet met teflon alleen op te lossen. Vervolgens gedacht aan een besturing achter op de auto. Leek mij weer niet praktisch als er eenmaal een trailer op lag. Ik was al redelijk gevorderd met de cabine, maar daar ik deze al dicht had gebouwd kon deze weer worden afgebroken omdat de besturing er toch doorheen moest lopen. Na weer wat gepruts uiteindelijk de besturing door middel van een haakse overbrenging door tandwielen (ik moet toch eens kijken of wormen daar geen betere oplossing voor zijn) en een as door de cabine en het dak, alwaar een “zwaailicht” als besturing fungeert. Met wat teflonspray werd het ergste geratel verholpen. Gaandeweg de opbouw van de slaapcabine kwam ik erachter dat ik nog wat “macaroni” miste. Achteraf had ik ook voor wit kunnen kiezen, daar ik voor een witte striping heb gekozen, maar goed voor volgende projecten dan maar weer.

Op het internet een plaatje gevonden van een GMC met een windgeleider op het dak. Nu prijkt deze ook op mijn model. Ik kwam uiteindelijk tot de witte striping doordat ik een manier zocht om de logo’s op de zijkanten van de neus te krijgen. Logo’s komen van het plaatje van de doos, enigszins ingevuld met een andere kleur. Om dit allemaal uit te snijden zag ik niet zo zitten. Op een groot wit vlak kwamen ze ook beter tot hun recht. Verdere detaillering bestaat uit de nodige extra verlichting en luchthoorns op het dak. Grote Amerikanen staan vooral bekend om het, soms te, overvloedige chroomwerk. Lego heeft wel wat onderdelen in het chroom maar met een rol alluminiumtape kom je een stuk verder. De bumper werd verchroomd, delen van de neus, spiegels enzovoort enzovoort.