Projecten

Caterpillar 621F Scraper

Caterpillar 621F Scraper
Uitgebracht tussen:
1993-2000
Bouwperiode gedurende 2008-. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2009 in Ede.

Ik was al een tijd aan het dubben over een gepaste lading voor de dieplader-combi die ik had staan. Mijn interesse is uiteindelijk gewekt door een Caterpillar scraper, een grondverzetmachine die je in Nederland niet zo snel tegen het lijf loopt (dat laatste is in de letterlijke zin ook zeker af te raden). Een dergelijk gevaarte weegt zo’n dikke 50 ton en heeft een zeer imposant voorkomen. Met dit voorkomen zou het zeker niet misstaan op mijn dieplader.

Een strooptocht over internet naar allerhande foto’s en informatie volgt dan doorgaans na het aanvankelijke idee. In 2007 begon deze zoektocht en zo groeit in de loop van tijd de map met foto’s. Ik kon ook nog een brochure aanschaffen waar informatie en afmetingen in te vinden waren, een gouden vondst. Na een blik in mijn bak met gele Lego ben ik maar eens voorzichtig begonnen met de deur van de cabine en al snel was de cabine zelf een feit.

De scraper valt op omdat hij op indrukwekkende banden staat. In deze indrukwekkende maat, maakt Lego ze niet. In het echt zie je ze wel zonder wielen op transport, maar het blijft dan toch een mager geheel. Een diameter van 14 centimeter; een ware hersenbreker. Op een modelbouwbeurs kwam ik wel een producent van massief rubber wielen tegen die wel wielen op maat kon maken. Dik € 65,- per wiel klonk niet echt aantrekkelijk. De uiteindelijke oplossing is in zijn simpelheid een eenvoud briljant, al zeg ik het zelf zonder al te veel bescheidenheid. Na wat gepuzzel met wat plates kreeg ik de vorm deels goed. Na een kwart wiel was ik door mijn voorraad Lego heen. Ik heb daarop contact opgenomen met Barman, een actief lid van het Lowlug-forum waar ik goede contacten mee onderhoud. Barman is zeer bedreven in het digitaal tekenen van oplossingen in Lego. Ik heb hem mijn idee voorgelegd waarop hij enthousiast dezelfde dag nog een tekening van mijn ontwerp had gemaakt en deze verder zelf nog enige aankleding heeft gegeven. Een mooie samenwerking dus. Mijn idee moest technisch haalbaar zijn. Na een flinke bestelling geplaatst te hebben, per wiel zijn al zo’n 120 onderdelen nog, en na een avondje zere duimen drukken, had ik dan vier mega wielen. Geplaatst bij het stukje cabine dat ik al had was dit een mooie stimulans om door te gaan.

In grove lijnen begint de scraper dan al aardig vorm te krijgen. Omdat het een enorm gevaarte is met de nodige technische uitdagingen, vordert de bouw langzaam.

Met pneumatische cylinders kan de bowl nu zakken (en weer omhoog natuurlijk). Al met al vraagt het wel veel van de Lego maar het bood perspectief om op voort te gaan. Ik heb de achterkant van de scraper verder voorzien van wat meer aankleding. Tevens is het mogelijk de schuif, zoals ik het maar even noem, om de bak leeg te maken te bedienen. Het geheel schuift dan netjes naar voren en kan gelukkig ook weer terug. Voor een oplossing om het schort te openen had ik nog wat denkwerk nodig. De kleine pneumatische cilinder past wel in de arm, maar heeft niet genoeg kracht om de arm met schort te openen. In een door VictorB geschoten filmpje (klik hier)is de ingebouwde functionaliteit goed te zien.

Ik kan zeggen dat 2016 een goed jaar voor dit project is gebleken. Ik heb meer informatie over de opbouw van het frame en de motor aan de voorzijde kunnen vinden. Ook heeft LEGO nieuwe pneumatische cilinders uitgebracht. Mooie slanke en vooral lange versies. Ik heb er twee aangeschaft en aangebracht zonder bedoeling deze werkend te krijgen. Na tests is namelijk gebleken dat er heel wat kracht vrij komt die de LEGO alle kanten op drukt. Vooralsnog heb ik geen fraaie oplossing gevonden om dit stevig en vooral niet lomp uit te voeren. Ook wist ik door een nieuw ontwerp van de hals meer ruimte te creëeren voor een cylinder die de arm omhoog drukt waar het schort aan bevestigd is. Dat is dus ook opgelost.

Rest mij nog het geheel te voorzien van details, heel veel details. Er zit nog geen motorblok in, er dient nog een brandstoftank geplaatst te worden. Ook zint de opbouw van de cabine met nog niet, plus daar moet nog een interieur in.