Uitgebracht tussen:
1962-1981: Mack F serie
Bouwperiode gedurende 2009-2013. Voor het eerst te zien op een besloten meeting van Lowlug in Wijk bij Duurstede 2009.
Als bouwer zoek je naar uitdagingen in een model. Die zijn er genoeg in de F Mack. Geïnspireerd door de rij F’ jes die op de jaarlijkse Mackdag te zien zijn, leek het mij een leuk model om
te bouwen. In de loop der jaren dat ik met mijn modellen dit evenement bezoek heb ik leuk contact opgebouwd met een aantal heren die een dergelijke truck bezitten. Dus de F die Rene Pieterse
toen nog op zijn naam had staan, mocht ik van binnen en buiten op de plaat zetten. In het boek “De historie van Mack trucks in Nederland” van F Mack bezitter Gerlof Buurman vond ik
nog meer details. De diversiteit maakt de keuze niet eenvoudig. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de kleuren van de ooit in het Noord Hollandse IJmuiden gevestigde Overdorp. Hoewel
niet het enige bedrijf dat met Mack reed, maar geldt voor mij toch wel als de firma met de oer F van Nederland en ook nog eens bij mijn woonplaats in de buurt.
De vorm van de cabine zorgt voor de uitdaging. Diverse randen en breedtes vraagt het nodige van de Lego-bouwer. Ook details als bijvoorbeeld de spijltjes in de grill, wat niet zo
heel erg opvalt, vergen creatieve oplossingen. De versnellingspook steekt vanuit de motorruimte de cabine in en het front is verticaal opgebouwd, de bekende nopjes van Lego wijzen
dus naar voren, in plaats van omhoog. In Lego-jargon is dat SNOT. Onder de cabine ligt een ENDT676 motorblok, of eigenlijk de ETAB676 wat de Europese uitvoering is, die meer
vermogen heeft dan zijn Amerikaanse versie (bron: Buurman, “De historie van Mack trucks in Nederland”).
Op de foto o.a. te zien met een bietentrailer die ik van bouwer Dennis Bosman op de schotel mocht lenen. We wisselen wel vaker zaken uit.
Aanvankelijk waren de velgen in een grijze uitvoering, tot ik ontdekte dat er passende exemplaren in de donker rode kleur bestonden, wat meer overeenkwam met het origineel. Toen ik
toch op dreef was de wielen te voorzien van meer details, heb ik deze gelijk in een Trilex uitvoering gemaakt. Waar ik naar mijn idee het meeste werk aan heb gehad, is de
belettering. Na veel pixels drukken in GIMP, zonder succes overigens, zoeken naar lettertypes die in de buurt komen, is de belettering toch eindelijk naar wens geworden. Het
kenteken heb ik overgenomen van de Mack van eerder genoemde heer Buurman. Inmiddels is zijn F (onderstaande foto) volledig gerestaureerd en ziet er fantastisch uit. Er is nu ook zelfs
een complete Overdorp Mack in gerestaureerde staat. Ik heb daar een apart stukje over geschreven. Op een evenement waar het gerestaureerde exemplaar samen met mijn model te zien waren, kreeg ik ook opmerkingen van voormalig chauffeurs. Allen laaiend enthousiast. Wel kreeg ik de opmerking dat de daklichten, mijn vrije interpretatie, bij Overdorp niet op de auto’s te vinden waren. Ik heb ze inmiddels weggelaten.