Uitgebracht tussen:
1977-1989
Bouwperiode gedurende 2013-2016. Voor het eerst te zien bij Klassiek Oostzaan in 2014.
De MACK Superliner, voluit RW613, is ook weer zo’n icoon van deze Amerikaanse vrachtwagenfabrikant. Reeds toen ik bezig was met de Trailking dieplader combinatie, was ik
geïnspireerd geraakt een Superliner te bouwen. In aanvang dacht ik namelijk dat op de foto die de inspiratiebron voor de dieplader was, een GMC stond afgebeeld, die ik ook gebouwd
heb. Nader onderzoek wees uit dat het om een Superliner ging.
Voor mijn Superliner heb ik gekozen voor de kleurstelling van de in gelimiteerde oplage uitgebrachte Freedom Series. Een Superliner waar er in 1985 slechts 200 van geproduceerd
zijn. Eén daarvan staat na een restauratie sinds 2006 in Schijndel en is eigendom van Rene Pieterse. Deze sympathieke MACK-fan is altijd goed voor een praatje op de MACK-dag.
Tijdens de bouw mocht ik met mijn meetlintje van zijn RW de maten opnemen. Een dikke V8 zorgt voor 500 pk. Ook in dit model nagebouwd naar het origineel.
In aanvang ging de bouw wat moeizaam. De kenmerkende neus wilde maar niet de vorm krijgen die ik zocht. Het ding lag vaker uit elkaar dan in elkaar en bleek in het echt ook nog
eens taps te lopen terwijl ik er dus vanuit ging dat het geheel recht was. Daarnaast had ik een rood chassis gekozen, maar dat vond ik toch iets te gek worden. Ik was er een tijdje
klaar mee, maar hervond mijn wil om de Superliner af te gaan bouwen in plaats van af te maken. Uiteindelijk kreeg ik er toch de vorm in. Hieronder dus nog een foto uit de foute
fase.
Voor dit model heb ik het nodige aan Lego laten verchromen. Zowel in een glimmende als in een mat finish. Het is echt chroom, zoals we dat ook kennen van de keukenkraan. Een heel
dun laagje dat de LEGO bedekt. Dit laagje maakt dat alles wel wat strakker in elkaar past, maar wonderwel niet al te veel problemen bij het bouwen. Dit samen met de nodige in eigen
ontwerp naar het origineel gemaakte decals, maakt het een super Superliner. De Trailking dieplader waar ik in het begin naar verwees, is in 2014 ontmanteld, maar ik verzin wel wat
anders voor achter dit bakbeest.