Uitgebracht tussen:
1982-1990
Bouwperiode gedurende 2005-2006. Voor het eerst te zien op de Mackdag 2006 in Utrecht.
Foto: Dennis Bosman
Foto: Dennis Bosman
Na een bezoek aan de Mackdag heb ik in 2005 de knoop serieus doorgehakt en mij gestort op de bouw van een MACK Ultraliner. Een Mack met een onmiskenbaar gezicht. Zoals gezegd een Mack met een eigen smoel en gelijk een uitdaging dat goed te krijgen in Lego. Officieel is het een Mack van het type MH 613. Het origineel dat model stond was er één van het bouwjaar 1986 en heeft een treingewicht van 50 ton. De motor is een Mack V8, type E9-500. Het betreft een Magnum uitvoering met een wielbasis van 4,90 meter. Het 20 ton tandemstel is luchtgeveerd. De vooras van het origineel is inmiddels vervangen door een 9 tons as, omdat er een 55 ton/meter HMF hydraulische laadkraan opgebouwd is en rijdt bij de firma RECO.
Eigenlijk was dit model, zelfs met het bestellen van sommige onderdelen meegeteld redelijk snel afgebouwd. Het voordeel was dat ik in 2005 op de Mack en Speciaal Transport dag in Utrecht een mooie reeks foto’s heb kunnen maken. Aan het einde van de dag was één zwarte Ultraliner blijven staan zodat ik mooi ongestoord geheel rondom plaatjes kon schieten.
Het model is uitgerust met een volledig ingericht interrieur, deuren die open kunnen, het nodige chroom en te openen opbergvakken. Onder de cabine ligt een dikke V8, het is tenslotte een Magnum uitvoering. Ik ben gestopt met het gebruiken van Lego zuigers en cylinders. In het echt zie je die ook niet zitten als je de cabine kantelt.
Ik ben zelf zeer te spreken over dit model. Het ziet er gewoon stoer uit in dat zwart. Ik heb al een verzoek gekregen nog een Ultraliner te bouwen. Chauffeur Jaap (werkzaam bij eerder genoemde RECO) is helemaal gecharmeerd van dit model. Ik heb een poging gewaagd maar ik vond de cabine in de kleurstelling van de betreffende firma niet goed genoeg overkomen en heb daarop de boel afgeblazen. Nog een reden is dat de wielen die ik gebruik redelijk schaars zijn. Als ik de mijne dan zou verkopen, mis ik zomaar ineens 10/11 banden en velgen. Ik maak bij dit model op de achteras al wel gebruik van een nieuwer type velg, die beter te verkrijgen is. Heikel punt blijven dan nog wel de banden. Ik laat het bij de zwarte. Ik moet nog wel een keer de Magnum belettering knap laten maken. Het doet verder tot nog toe niets af aan het geheel dat deze stripes ontbreken. Bijgaande foto is genomen door Dennis Bosman. Zijn Floor semi-dieplader hangt er tijdelijk even achter. Tijdens shows wisselen we nog wel eens wat uit. Ik wissel zelf ook nog wel eens. De ene keer hangt de flatbed achter de Ultraliner, dan weer de dieplader. Een enkele keer zet ik alleen de trekker neer. Het hangt doorgaans af van de beschikbare ruimte.
In bijgaand filmpje door Gabor Szilva is de inmiddels omgebouwde versie te zien. Het geheel maakt een geweldige indruk.