Projecten

MACL CL Houttransport

Uitgebracht tussen: Jaren ’80/’90
Bouwperiode gedurende 2008-2014. Voor het eerst te zien op de Mackdag 2012 in Utrecht.

Houttransporter van Pitts

De MACK CL kreeg eerst als enkel de motorkap vorm. Na weer eens een bezoek aan de MACK-dag in Utrecht kreeg ik inspiratie om de vorm van de motorkap te maken. Ik heb hem reeds in 2008 een keer meegenomen naar een Lowlug meeting. Daarna is de kap op de plank beland omdat ik nog genoeg om handen had.

In het kort even iets over de CL De CL is in basis een CH met een langer RW (Superliner 2) chassis en motorkap, daarnaast ook zwaardere assen en een configuratie die meer bedoeld is als alternatief voor het zwaardere werk. Door het aangepaste chassis kunnen ook andere motoren worden geplaatst. Te denken valt aan de E9 van MACK zelf, of voor de liefhebbers iets van CAT of Cummins. Door de langere motorruimte was ook een 10 inch langere motorkap nodig.

Ik heb uiteindelijk in 2012 de draad weer opgepakt. Op zich was het na de motorkap nog redelijk eenvoudig de cabine met interieur te bouwen. Ook het chassis komt redelijk vlot van de grond. Maar dan moeten er wat moeilijke keuzes gemaakt worden. Wat moet het ding gaan doen? In mijn zoektocht naar een passende invulling, wat betekent dat ik veel plaatjes op internet heb zitten bekijken, valt het ene na het andere idee in. Uiteindelijke interesses houden dan een aantal over. Iets van de hulpdiensten behoorde tot de mogelijkheden. Een tankwagen van de brandweer. Ik kwam ook een CL van de brandweer tegen met een dieplader erachter waar een bulldozertje op stond. Meer voor bosbranden.

Verder neigde ik naar een takelwagen. Leek me ook wel een mooi geheel. Wel verre van origineel omdat Poolse bouwer Maciej al iets dergelijks op de planken had staan. Ook Dennis Bosman was daar al door geïnspireerd geraakt met zijn Scania en later een K100, om over zijn rotaror nog maar te zwijgen. Ook Bricksonwheels had in diezelfde periode een dergelijk project afgerond.

Uiteindelijk ben ik bij houttransport terecht gekomen. De East flatbed werd omgebouwd naar een Pitts bomentrailer. Op het net vond ik een logo’tje. Deze samen met een setje kentekenplaten op de MACK geplakt en dan heb je zowaar een leuk project afgerond.

Ik heb het model bewust wat sumier gehouden. Op zo’n werkpaard vind ik allerlei toeters en bellen redelijk overbodig. Een chromen bumper en uitlaat, daar kom je niet omheen. De rest dus redelijk eenvoudig. Voor de houttrailer heb ik mij enigszins laten inspireren door de serie Swamploggers die op Discovery te zien was. De trailers zijn ook zeer simplistisch in opbouw, zonder allerlei fratsen. Robuust en dat is het.

Tijdens de diverse tentoonstellingen / beurzen waar ik mijn modellen show, is de CL zeker in trek. Op de foto helpt mijn neefje Liamm een handje.