Trailking Multi-Axle trailer
Uitgebracht tussen:
Nog steeds in productie
Bouwperiode gedurende 2004-2008. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In delen opgebouwd. Laatste deel, booster in 2008 afgerond. In 2014 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.
Foto Ron Plasmeijer
Tijdens mijn zoektocht naar foto’s t.b.v. de bouw van de GMC liep ik tegen een foto aan van een dieplader combinatie met 13 assen. Ik vond dat een fantastisch imposante verschijning. Het leek mij wel wat om zoiets dergelijks in Lego te bouwen. Na wat onderzoek kwam ik bij Trailking aan de nodige informatie zoals een tekening en een digitale brochure. Van de 13 assen zitten er 9 onder de jeepdolly, dieplader en booster. Iets waar ik nog geen wielen voor had. Via Marktplaats kon ik in één koop dit gat in mijn voorraad riant vullen. De bouw kon beginnen.
De dieplader is dus geïnspireerd op een Trailking multi-axle dieplader. Een combinatie van jeepdolly, bed en booster. Het is een typisch Amerikaanse dieplader met starre assen. Iets wat niet zou misstaan achter de GMC, was de planning.
De GMC heb ik daarop destijds uitgerust met een extra as, zodat de totale combinatie de eerder genoemde 13 assen zou tellen. Ook iets wat niet vreemd is in de States. De jeepdolly heb ik gebouwd en ik moest toen tot de ontdekking komen dat ik met de maatvoering scheef ben gegaan. Ik heb de maat aangehouden van de Lego wielen, terwijl deze een slagje kleiner zijn dan eigenlijk benodigd. Toen ik eenmaal van de juiste maten ben uitgegaan, was de jeepdolly redelijk vlot een feit. Ik heb daarna nog iets aan de kleurstelling gedaan. Ik heb wat rode accenten aangebracht omdat het anders zo’n zwart geheel werd.
De grote zwanenhals heb ik opgebouwd uit plates, die platte “plaatjes” omdat dit een erg stevig en stijf geheel vormt. Ik was al erg snel door toch een redelijke bestelling van rode 2×16 plates heen en toen was amper één helft van de arm van de zwanenhals klaar. Weer een bestelling later konden beide delen afgerond worden. Door middel van pneumatische cylinders wilde ik het bed aan de zwanenhals koppelen en laten optillen. In aanvang drukte de cylinders bij het koppelen de zwanenhals uit elkaar. Door een technische oplossing en zònder lijm kon ik dit probleem verhelpen (ik hoop alleen dat ik het ooit nog uit elkaar kan krijgen). Een aantal techic balken en pins zorgen dat het geheel in elkaar blijft zitten. Dit houdt de zwanenhals in ieder geval heel. Daarna liep ik wel weer tegen het feit aan dat de druk in de cylinders niet hoog genoeg kon worden om het bed vast te houden en, laat staan, te liften. Neemt niet weg dat het geheel er erg fraai uitziet. Na het bed heb ik mij op de bouw van de booster gestort. Hier moest ik nog even kiezen welk type ik zou nemen en zocht ik nog wat foto’s van details aan de achterzijde. Gelukkig kwam ik tijdens een vakantie in Noorwegen een dieplader van Trailking tegen en kon ik daar vrij eenvoudig allerlei details bekijken en op de foto nemen. Na het afronden van dit project was de GMC al lang uit elkaar gehaald. Afwisselend kwam de Trailking achter de rode Cruiseliner die ik een extra as gegeven had of de zwarte Ultraliner. Op de bijgaande foto’s een beeld van de dieplader combinatie. Met een Caterpillar Scraper als lading. Maar ik heb ook tijdens een modelbouwshow in Zaandam de Caterpillar DR7 LPG van Dennis Bosman op het bed te leen gehad. Meer over dit model is te vinden op zijn site. Leuk detail is dat zijn Cat geheel RC bedient werd. Zo blijkt maar weer goed waar zo’n dieplader eigenlijk voor bedoeld is.